عید قربان در گذشته
 
ترکمن صحرا
اخبار روز ترکمن صحرا
 
جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, :: 22:18 ::  نويسنده : بهزاد

یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی که در بین ترکمن ها رواج دارد عید قربان است. سه روز مانده به عید تدارک آغاز می گردد، روز اول را کرگون یا روز خانه تکانی می گویند و به نظافت می پردازند. روز دوم را قوقن می نامند در این روز به پختن شیرنی های روغنی می پردازند. در روز قوقن، شیرنی ها را بین همسایه ها تقسیم می کنند. شب قبل از عید حمام مخصوصی می گیرند که به آن قربان شورا می گویند و هنگام استحمام این اشعار را می خوانند « قربان شورا، من شورا - گیدّا قربان آقادان سورا - کلام سوسر نورا.»
روز عید در نماز جماعت شرکت می کنند و آخوند محل آنان را به امر معروف و نهی از منکر دعوت می کند، بعد همه با هم می گویند: « آیدینگ قوتلی بولسن» در جواب گفته می شود:« بارچانگ بیلان قوتلی بولسن، گلن یله حدای یترسن» یعنی عیدت مبارک باشد- عید همگی مبارک باشد به امید خدا همه عید دیگر را هم ببینیم.

بعد هر کدام از فرد ترکمن که ازدواج کرده باشد چه زن و چه مرد به فراخور حال خود قربانی در راه خدا می دهند که ممکن است هر نفر یک گوسفند قربانی کند و یا بطور اشتراکی گاوی را قربانی می کنند و آن را به هفت قسمت مساوی تقسیم می کنند که در زبان ترکمنی به این عمل اوله می گویند.
در موقع سر بریدن حیوان قربانی، محلی را که می خواهند سر حیوان را ببرند مقداری گود می کنند و در آن مقداری زغال، نمک و گندم می گذارند که مربوط به دوران توتمی و کشت و زرع ترکمن ها است.

در روزهای عید دختران ترکمن با لباس قشنگ به میان ده می آیند، همچنین در این روزها با چند تیر چوب و قطعه ای طناب تاب درست می کنند که در زبان محلی به آن چالامن (سالانچاق) می گویند و نیز کودکان مسابقه تخم مرغ شکنی می دهند و تخم مرغ هر کس سفت تر باشد طرف را شکست می دهد و تخم مرغ او را می برد. دخترکان با صدای قاوز (زنبورگ) صحرا را انباشته از صداهای قشنگ می سازند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید خوشگلدکز
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ترکمن صحرا و آدرس torkemansahra.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 647
بازدید کل : 119038
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



<